Alice in Borderland

alice in borderland

Tytuł: Alice in Borderland/Imawa no Kuni no Arisu/今際の国のアリス

Produkcja: Japonia

Gatunek: Thriller, Science-fiction

Czas trwania: 1 sezon

Opis

Miłośnik gier komputerowych i dwójka jego przyjaciół trafiają do dziwnej wersji Tokio. Ludzie zniknęli, i aby przeżyć, muszą brać udział w niebezpiecznych grach.

Gdzie obejrzeć

NAPISY PL: https://www.netflix.com/pl/title/80200575

NAPISY PL: https://zalukaj.cc/alice-in-borderland-serial-online-zalukaj-pl-cda

Ocena: 8/10

Proszę zaczekać na rozpoczęcie gry

Na pierwszy rzut oka czytając tytuł ”Alice in Borderland” od razu kojarzymy go ze znaną na całym świecie historią ”Alice in Wonderland”. W japońskim serialu od Netfliksa główny bohater ma na imię Arisu, a amerykańskie imię Alice w Japonii czyta się i pisze dokładnie tak samo. Podobieństwo kończy się na całe szczęście już na tytule i thriller nie ma nic wspólnego z zaczarowaną krainą.

Yamazaki Kento – Machida Keita

Gwiazda

Yamazaki Kento już od wielu lat jest jednym z najlepszych i najbardziej rozpoznawalnych aktorów młodego pokolenia w Kraju Kwitnącej Wiśni. Wybiera on role w bardzo dobrych produkcjach, choć ja osobiście nigdy się nim nie zachwycałam. Najzwyczajniej w świecie uważałam, że jest zwyczajnym aktorem, który nie pokazuje niczego specjalnego. Moje myślenie się zmieniło, gdy ujrzałam go w filmie ”Kingdom”. Nastąpił przełom, a o jego występie szerzej napiszę w nadchodzącej recenzji. W ”Kingdomie” zachwycił, a co z ”Alice in Borderland”? Uważam, że w serialu Yamazaki nie pokazał jeszcze swojego całego potencjału i to nie jego wina. Wina leży w sposobie ukazywania postaci w tego typu filmach czy serialach. Przemiana jego osobowości i podejścia do sytuacji w jakiej się znalazł jest zauważalna w ostatnim odcinku sezonu, zatem pole do popisu swoich umiejętności będzie miał dopiero w drugim sezonie. Na ten moment zrobił to co miał zrobić.

Fabuła Alice in Borderland

Kto by pomyślał, że zamknięcie się w publicznej toalecie spowoduje przeniesienie do innej rzeczywistości Tokio. W prawie czternastomilionowym mieście, olbrzymiej metropolii ludzie rozpłynęli się w powietrzu. Dzielnica Shibuya świeciła pustkami i to dla mniej jest nie do pomyślenia, ponieważ byłam w Tokio i właśnie to skrzyżowanie jest najbardziej zatłoczonym miejscem. Trójka przyjaciół: Arisu, Karube (Machida Keita) i Chota (Morinaga Yuki) nie mają zbyt wiele czasu, aby zastanawiać się czemu Tokio opustoszało, ponieważ na wielkim telebimie ujrzeli zaproszenie na arenę gry.

Po przekroczeniu progu budynku przed bohaterami pojawia się mały stolik z komórkami. Każde urządzenie przeznaczone jest dla jednej osoby i po rozpoznaniu twarzy uczestnika wyjaśniane są zasady sadystycznych gier.

alice in borderland

Trudno cokolwiek bardziej wyjaśniać, ponieważ w moich recenzjach nie chodzi o spoilerowanie.

Uczestnicy mierzą się z pierwszym wyzwaniem i dostajemy już na początku krótkie flashbacki pozwalające nam lepiej zrozumieć, i przede wszystkim uwierzyć w przyjaźń trójki graczy.

Flashback

Jeśli chodzi o ten element twórcy poradzili sobie bezbłędnie! Krótko, zwięźle i na temat. Co istotne, dzięki nakreśleniu sytuacji życiowych wielu bohaterów potrafimy poniekąd zrozumieć ich decyzje, przemiany i działania, które nie do końca są przejawem ludzkich zachowań. W niektórych przypadkach uwydatniono mroczne instynkty spowodowane trudną przeszłością i dramatyczną, nową rzeczywistością.

Postaci pojawia się naprawdę dużo, ale umiejętne ich przedstawienie nie powoduje, że traktujemy tych pobocznych obojętnie i skupiamy się tylko na głównych. Zwłaszcza, jeśli mówimy tutaj o Kuinie (Asahina Aya) i Chishiyi (Murakami Nijiro).

Asahina Aya – Murakami Nijiro

Dawno już nie widziałam tak intrygującego duetu. Nie można ich w żadnych wypadku nazwać przyjaciółmi. Bardziej odpowiednim słowem byłoby tutaj ”współpracownicy”, lecz tacy, którzy nie mogli sobie bezgranicznie ufać. Muszą trzymać bezustannie rękę na pulsie i pilnować, aby wzajemnie nie wbili sobie noża w plecy. Genialny flashback Kuiny i pozostający ciągłą tajemnicą Chishiya. Jeśli chodzi o tego bohatera to pasuje on idealnie do mema z podpisem ”I hate you… but I love you… but I hate you”.

Plusy i minusy

Przedstawienie postaci to atut wysokich lotów. W przyjaźń Arisu, Karube i Choty wierzymy bezwarunkowo i nie ma powodów, aby podważać tę relację. Poznajemy ich tylko na podstawie flashbacków, a kiedy są na arenie możemy zauważyć, którzy zmieniali się nie do poznania, a którzy nie porzucili swojego własnego ”ja”. Psychologiczne zagranie w trzecim odcinku jest nadal elementem, jaki podziwiam i jestem go pod wrażeniem.

Machida Keita – Yamazaki Kento – Morinaga Yuki

Kolejnym plusem jest muzyka. Miałam poczucie, że każdy utwór i dźwięk pasuje do przedstawianej sytuacji, zatem dożywotni szacunek. Przyzwoite efekty specjalne, mnóstwo krwi, ale SGI szwankuje. Technika VFX spełnia swoje zadanie przy tworzeniu tygrysa i zastanawiam się dlaczego nie zrobili tego samego z panterą? Więcej na ten temat znajduje się w ciekawostkach poniżej. Wracając do zalet serialu to skomplikowane gry i wiele powodów do tego, aby zwracać uwagę na szczegóły. Psychologiczne podejście, napięcie towarzyszące podczas każdej z konkurencji. Minusem są niektóre efekty oraz niektóre przesadzone sceny walki. Człowiek pochodnia też był do bani, ale idealnie widocznie nie mogło być. Trochę kiczu się wkradło na ekran i to psuje całość, lecz nie całokształt.

Cóż… Czekamy na drugi sezon, który przewidywany jest na grudzień 2022 roku. Mam co do niego wielkie nadzieje i to z przyczyny podsycającego emocje zakończenia sezonu pierwszego.

Inna recenzowana produkcja z:

  • Tao Tsuchiyą: 8 nen goshii no hanayome
  • Machida Keitą: Cherry Magic

Poza ekranem:

  • Yamazaki Kento (Arisu) i Machida Keita (Karube) wystąpili w tej samej historii, ale różnych projektach! Chodzi o film ”L-DK”. W 2014 Yamazaki wcielił się w głównego bohatera, lecz w drugiej części obsada została kompletnie zmieniona. To właśnie w kontynuacji z 2019 Machida wcielił się w brata głównego bohatera.
  • serial znalazł się w Top 10 w prawie 40 krajach
  • serial jest adaptacją popularnych mang Haro Aso o tym samym tytule
  • autor mang powiedział, że obie główne postacie bazował na samym sobie. O Arisu mówi: – Pamiętam, jaki byłem niezdecydowany w wieku 20 lat, i na tej podstawie stworzyłem Arisu. Natomiast, jak mówi, postać Usagi czerpie z tej części jego charakteru, która jest „niezależna i nie musi polegać na innych”
  • scena pustego skrzyżowania w Shibuyi (jednego z najruchliwszych skrzyżowań w Tokio) w pierwszym odcinku wcale nie została sfilmowana w Shibuyi. Została nakręcona na ogromnym, plenerowym planie zdjęciowym w mieście Ashikaga, w prefekturze Tochigi, ponad 100 km od prawdziwego skrzyżowania. Nawet w okresie pandemii nie może być tam pusto
  • twórcy serialu planowali, że w pierwszym odcinku Arisu spotka się z przyjaciółmi pod Starbucks w Shibuyi. Odtworzenie szklanej fasady na planie zdjęciowym okazało się być bardzo skomplikowane i z tego powodu, postanowiono zmienić lokalizację na billboard przy stacji metra
  • w scenie z pierwszego odcinka, rozgrywającej się w Shibuyi, wszystko oprócz bramek, łazienki i ulicy zostało wygenerowane komputerowo. W celu dodania autentyzmu reżyser efektów wizualnych odtworzył nawet cień rzucany w tym miejscu przez Tokyo Building
  • stworzenie tygrysa na potrzeby piątego odcinka wymagało zastosowania technik VFX. Nad całością prac czuwał holenderski reżyser animacji Erik-Jan De Boer, który został nagrodzony Oscarem za stworzenie tygrysa w filmie „Życie Pi”. Realizację powierzono indyjskiemu studiu animacji i VFX Anibrain
  • w projekcie uczestniczyły ekipy z Japonii, Singapuru, USA (Los Angeles) i Indii
  • aby stworzyć panterę, ekipa ds. efektów wizualnych z japońskiego studia VFX Digital Frontier odwiedziła zoo, aby przestudiować wygląd i ruchy zwierzęcia oraz układanie się jego sierści w różnych sytuacjach

Wyjaśnienia:

  • Brak

Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.